12 липня – день святих первоверховних апостолів Петра і Павла

Вівторок, 11.07.2017 19:24

День святих первоверховних апостолів Петра і Павла – свято, яке відзначається 12 липня за новим стилем. Він названий на честь апостолів Петра і Павла, які проповідували християнство по всьому світу.

У рамках спільного проекту Інформаційно-просвітницький відділ УПЦ публікує матеріал про святих первоверховних апостолів, підготовлений редакцією журналу “Фома в Україні”.

Обидва апостоли прийняли мученицьку смерть за віру – з різницею в один рік.

Після того як в 324 році за часів імператора Костянтина в обох столицях Римської імперії, Римі та Константинополі, побудували перші храми на честь Петра і Павла, свято стало ще більш значущим, а святкова Літургія – більш урочистою, ніж раніше.

Слов’яни почали почитати день Петра і Павла відразу після Хрещення Русі. Як говорить церковне Передання, першу ікону святих апостолів на руську землю привіз святий рівноапостольний князь Володимир – з Корсуні. Потім цю ікону піднесли в дар Новгородському Софійському собору, в якому до наших днів збереглися фрески XI століття із зображенням апостола Петра.

Перший монастир на честь первоверховних апостолів побудували в Новгороді в 1185 році. Імена апостолів носили багато святих Київської Русі, а зображення Петра і Павла завжди можна побачити в іконостасі православних храмів.

Апостол Петро

До того, як стати учнем Христа, Петро був рибалкою. Господь покликав Петра і його брата, майбутнього апостола Андрія Первозванного, коли ті ловили рибу на Генісаретському озері.

Саме Петро першим серед учнів назвав Учителя Христом, тобто Месією. За це Господь прозвав його Камінь (так перекладається ім’я Петро). На цьому камені Петрової віри Господь обіцяв створити Церкву Свою, яку не здолають врата адові.

Коли перед розп’яттям Христа взяли під варту первосвященики, Петро тричі відрікся від Господа, як Той і пророкував йому. Але Петро розкаявся та спокутував свою зраду тим, що став полум’яним проповідником Христової віри. І, дійсно, послужив основою Церкви – спільноти вірних Спасителю.

Після П’ятидесятниці – зішестя Святого Духа на апостолів – своєю першою проповіддю Петро навернув до Христа три тисячі чоловік. Його місіонерський шлях супроводжувався чудесами і зціленнями. Церковне Передання говорить, що Петро проповідував Євангеліє по берегах Середземного моря, в Антіохії, Малій Азії, Єгипті, Греції, Римі, Іспанії, Карфагені і Британії.

До наших днів дійшли два Соборні послання апостола Петра. Вони включені в Новий Завіт. Свої Послання Петро звертає до християн в провінціях Малої Азії. Зміцнює їх в вірі, застерігає від впливу лжевчителів.

Апостол Петро передбачив свою мученицьку смерть: «Знаю, що скоро повинен я залишити оселю свою (тіло), як і Господь наш Ісус Христос відкрив мені». До кінця життя Петро повернувся в Рим, і там він був схоплений і страчений за євангельську проповідь. Сталося це в 67 році. Розіп’яли апостола вниз головою на його власне прохання: він вважав себе негідним бути розіп’ятим так само, як Господь.

Апостол Павло

Павло не був учнем Христа під час земного життя Спасителя. Більш того, Савл (як звали Павла до навернення до християнства) був гонителем християн.

Савл народився в Малій Азії, в місті, жителі якого – іудеї – мали права римських громадян, тобто не були рабами. Отримав гарну освіту в Єрусалимі і, мабуть, готувався до посади рабина. Після закінчення навчання він отримав владу офіційно переслідувати християн навіть за межами Палестини – в Дамаску.

Саме на шляху в Дамаск Господь покликав Савла до апостольського служіння. Під час подорожі майбутнього апостола просвітило найяскравіший світло, від якого він сліпим впав на землю. Йому був голос: «Савле, Савле, чому ти Мене переслідуєш?» На запитання: «Хто Ти?» Господь відповів: «Я Ісус, Якого ти гониш».

Христос наказав Савлу йти в Дамаск, де йому буде вказано, що робити далі. Супутники Савла чули голос Христа, але світла не бачили. Осліплого Савла привели в Дамаск, навчили вірі і на третій день хрестили. У момент занурення в воду Савл прозрів. З цього часу він став ревним проповідником Христа Воскреслого.

Іудеї були обурені його наверненням до Христа, і Савлу довелося бігти в Єрусалим. Там він приєднався до християнської громаді і познайомився з апостолами.

Незабаром після цього Савл вирушив у свою першу апостольську подорож, яка тривала з 45 по 51 рік. Апостоли пройшли весь острів Кіпр, саме в цей період Савла стали називати Павлом. Разом зі святим Варнавою він заснував християнські громади в декількох містах Малої Азії.

Павел зробив ще кілька апостольських подорожей. Просвічував Христовим вченням людей в Македонії, Греції і інших землях. За довгі роки життя і проповіді апостол Павло написав 14 послань; вони включені в Новий Завіт.

Павло був не раз заарештований і після останнього ув’язнення прийняв мученицьку смерть від меча. Його не розп’яли, бо він не був рабом, а був римським громадянином. Сталося це неподалік від Риму в 67 році, в період царювання імператора Нерона.

Апостоли Петро і Павло. Ікона середини ХІ століття

Іконографія свята Петра і Павла

Уже на перших іконах апостоли Петро і Павло нерідко зображувалися разом. Спочатку фронтально, а з XVI століття – зверненими один до одного. Цей іконографічний сюжет символізував створення Новозавітної Церкви.

На іконі апостол Петро зображується простираючи праву руку в молитовному жесті. У його лівій руці – сувій і ключ на довгому ланцюгу: «… і дам тобі ключі Царства Небесного» (Мф. 16:19).

В руках апостола Павла зображується книга, яка нагадує про те, що він – автор чотирнадцяти послань, що входять до Нового Заповіту.

Ікона «Апостоли Петро і Павло». Візантія, XIV століття. Монастир св. Єкатерини на Синаї

Піснеспіви свята

ТРОПАР АПОСТОЛАМ ПЕТРУ І ПАВЛУ

Глас 4

Апостолов первопрестольницы и вселенныя учителие, Владыку всех молите мир вселенней даровати и душам нашим велию милость.

Переклад:

З апостолів первосвятителі і вчителі вселенські, моліть Владику усіх, щоб Він арував мир всесвіту, а нашим душам велику милість

КОНДАК АПОСТОЛАМ ПЕТРУ І ПАВЛУ

Глас 2

Твердыя и боговещанныя проповедатели, верх апостолов Твоих, Господи, приял еси в наслаждение благих Твоих и покой: болезни бо онех и смерть приял еси паче всякаго всеплодия, Едине, сведый сердечная.

Переклад:

Непорушних і богогласних проповідників, вищих з учнів Твоїх, Господи, Ти прийняв у насолоду благ Твоїх і спокій; бо працю їх і смерть визнав Ти вищими від усякої жертви, Один, який знає те, що в серцях.

Переклад українською Інформаційно-просвітницького відділу УПЦ

Просмотров: 879

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *