Ми підтримуємо канонічну Церкву в Україні та молимося, щоб Філарет схаменувся і повернувся в Її лоно — Представник Антіохійської Церкви

Вікарій Блаженнішого Патріарха Антіохійського Іоанна Х єпископ Ерзурумський Кайс (Садік) в інтерв’ю Інформаційно-просвітницькому УПЦ раніше розповів про трагедію в Алеппо, війну в Сирії і місці християн у цих подіях.

У другій частині нашої бесіди ми поговорили про церковно-державні відносини і про ситуацію навколо Православної Церкви в Україні.

— Ваше Преосвященство, Ви згадали про різні загрози християнству, зокрема на Близькому Сході. Сирія не просто поліконфесійна країна, там релігії різні за своєю суттю. Яка основа у Вашої держави, її спільним знаменник, під яким можуть об’єднуватися і християни, і мусульмани? Що протистоїть розділенню між громадянами?

Єпископ Ерзурумський Кайс (Садік)
Єпископ Ерзурумський Кайс (Садік)

— У Сирії до відомих трагічних подій всі були рівними. Дійсно, в цій країні дуже різноманітна конфесійна картина, одних тільки християн налічується 18 конфесій, а ще є мусульмани (суніти і шиїти), алавіти, друзи, іудеї, і всі завжди мали рівні права. Навіть при плануванні нових міст і поселень спочатку передбачали місце на побудову мечеті та недалеко від неї – церкви. Як людина, яка має юридичну освіту і займається питаннями прав людини, хочу підкреслити, що держава повинна забезпечувати всім своїм громадянам рівні права.

Сьогодні нас об’єднує Батьківщина. У Сирії вже шість років йде війна, але сирійська армія досі не розпалася, не розкололася. Помиляються ті, хто кажуть, що війна в Сирії йде між представниками різних релігій — мусульманами і християнами. Ми ведемо боротьбу з тероризмом. У сирійської армії є представники абсолютно всіх конфесій – християнства, ісламу. І всі борються заради того, щоб повернути мир. Це те, що нас об’єднує.

Сьогодні в Сирії на порядку денному гостро стоїть питання про побудову громадянського суспільства, в якому всі були б рівними перед законом, могли б спільно трудитися на благо своєї Батьківщини і не розділялися б ні за якими ознаками. Держава не має права проводити жодної дискримінації — ні за ознакою релігійною, ні за етнічною і т. д. У будь-яких суперечках держава має бути арбітром, а не стороною конфлікту.

24 грудня на телеканалі «Інтер» відбулася прем’єра документального фільму «Врятувати і зберегти» про нову епоху гонінь на християн у сучасному світі. У фільмі розповідається про переслідування за релігійною ознакою в країнах Близького Сходу і Північної Африки. Кадри відеохроніки коментують представники Православної, Римо-Католицької і Коптської Церков, зокрема, Предстоятель Української Православної Церкви Блаженніший Митрополит Київський і всієї України Онуфрій. Подивитися фільм можна на YouTubе-каналі телекомпанії.

— У наші дні в Україні існує така проблема. Держава намагається поширювати свій вплив на релігійну сферу. При цьому воно надає підтримку одним нібито «патріотичним» релігійним організаціям і здійснює тиск на тих, хто, на її думку, менш «патріотичний». Розкажіть, будь ласка, за рахунок чого в Сирії зберігався міжконфесійний мир, і яка роль держави у всьому цьому?

— Мені навіть важко зрозуміти, як це так, що держава може розділяти віруючих Церкви — одні більш патріотичні, інші менш патріотичні. Що – частина українці, а інша частина не українці? Це як? Мені важко навіть зрозуміти такі формулювання.

Дійсно, так про нас говорили мусульмани-радикали. Мовляв, оскільки ми релігійна меншість, то повинні бути виселені з країни, і нам тут не місце. Це при тому, що ми народилися на цій землі, тут наше коріння.

Влада не має права висувати таких звинувачень — даючи оцінку своїм громадянам, хто з них патріотичний, а хто не патріотичний, на їхню думку. Якщо влада використовує такі терміни, то вона сама ж і розколює суспільство.

— Які наслідки такої поведінки можуть бути?

— Розчленування суспільства, руйнування держави, втрата країни як такої. Таким способом у громадян вбивають сам дух патріотизму і любові до Батьківщини.

— Україна в цілому Православна країна. А чи відомо Вам про розділення, скажімо так внутрішнє, яке відбулося в нашій Церкві?

— Це все дуже прикро, що сталося в українському Православ’ї. Ми про це знаємо. І особливо прикро те, що розкол вчинила особа, яка багато років очолювала Церкву, яка в комуністичний час протистояла різним викликам. Але в результаті він сам завдав удару своїй Церкві.

Я особисто знаю колишнього митрополита Філарета. Ми з ним часто зустрічалися на різних міжнародних церковних заходах ще до розколу, який він вчинив. Пам’ятаю, як ми, в ті часи ще були студентами, і прагнули багато чого в нього навчитися. На жаль, вся його багаторічна діяльність, всі його труди закінчилися розколом.

Ми не заохочуємо і не підтримуємо ніяких розколів, ми молимося про єдність Церкви. Ми також вважаємо, що досягнення автокефалії, якщо є така необхідність, повинно бути здійснено тільки канонічним шляхом, згідно з церковними канонами та загальноприйнятими процедурами.

Як древня Апостольська кафедра, Антіохійська Церква підтримує Українську Православну Церкву. Дай Бог, щоб Філарет схаменувся і повернувся в канонічну Церкву, для того, щоб потім цей розкол міг бути вилікуваний канонічним шляхом.

mihail_mitropolit_kievskii
Святитель Михаїл, перший Митрополит Київський

Потрібно відзначити, що Антіохійська Церква відіграла велику роль у Хрещенні Русі, оскільки перший Київський митрополит Михаїл (кінець Х ст.) був родом з Сирії. Отже, історично Православна Церква в Україні має глибокі духовні зв’язки з нашою Церквою, можна сказати, що християнство прийшло на Русь також і завдяки Антіохійській Церкві. Тому ми особливо переживаємо про те, щоб в Україні Церква була єдиною. Український народ заслуговує всебічної поваги і всякого добра, і ми молимося, щоб у вашій країні все було добре.

— Чи знайомі Ви з нинішнім Предстоятелем УПЦ?

— Мені багато довелося чути про Блаженнішого Митрополита Онуфрія. Але я не відношуся до занадто сентиментальних людей, у мене більше працює логіка, раціональне начало, і я приїхав, щоб побачити його. Коли ми познайомилися, я виявив, що він саме такий, як про нього говорять.

Митрополит Онуфрій — це людина проста, але глибока. Є такий відомий вислів «земний ангел і небесний чоловік» — ось це Владика Онуфрій. Більше нічого додати.

Просмотров: 1424

Залишити відповідь