Третя неділя — Хрестопоклонна

Неділя, 22.03.2020 12:55

Ця неділя — середина Великого Посту. Хрестопоклонною вона називається тому, що в цей період Посту з вівтаря виноситься для поклоніння прикрашений квітами Хрест. Хрест знаходиться посеред храму до п’ятниці 4-ї седмиці Великого посту.

Виникає закономірне питання — чому ж знаряддя страти Спасителя виявилося у християн у такій пошані? Річ у тім, що шанування Хреста завжди розумілося вченням Церкви як поклоніння Іісусу Христу в світлі Його спокутного подвигу. Хрести на куполах, натільні хрести, поклінні хрести, встановлені в пам’ятних місцях, — всі вони покликані нагадувати, якою страшною і дорогою ціною Іісус Христос здійснив наше спасіння. Не знаряддю страти поклоняються християни, шануючи хрест, а Самому Христу, звертаючись до величі тієї жертви, в яку Іісус Христос приніс Себе заради всіх нас.

Щоб вилікувати пошкодження, які гріх вніс в природу людини, Господь у Своєму втіленні бере на Себе нашу природу, а разом з нею і пошкодження, які у вченні Церкви названі як пристрасність, тлінність, смертність. Не маючи ніякого гріха, Він приймає ці наслідки гріха добровільно, щоб зцілити їх у Собі. Але ціною такого зцілення була смерть. І на Хресті Господь заплатив її за всіх нас, щоб потім силою Свого Божества воскреснути і явити світу обновлену людську природу, яка вже не піддається смерті, хворобам і стражданням. Тому Хрест є символом не тільки спокутної смерті Христа, але також і Його славного Воскресіння, яке відкрило шлях в рай всім, хто готовий слідувати за Христом.

Одна з пісень, що звучать в Церкві Хрестопоклонного тижня, сучасною мовою звучить приблизно так: «Вже полум’яний меч не охороняє врат Едему: він чудово погашений Деревом Хреста; жала смерті і адової перемоги більше немає; бо явився Ти, Спаситель мій, з закликом у пекло: «Ідіть знову в рай!»

Слово Предстоятеля в 3-ю Неділю Великого посту 2016 року

«Третя неділя Святої Чотиридесятниці називається Хрестопоклонною тому, що вчора за вечірнім богослужінням на середину храму був винесений Святий і Животворящий Хрест – знамення нашої перемоги над дияволом, знаряддя нашого спасіння», – зазначив Предстоятель.

«Коли людина починає звершувати якийсь подвиг, то через деякий час вона зазнає збіднення сил, втоми і тоді їй потрібна допомога», — каже Блаженніший владика.

«Ми вже три тижні постимо, кожен у міру. Й у нас збідніла і міцність, і рішучість, і твердість, — підкреслив він. — Тому Свята Церква пропонує нам, як жезл для подорожнього, в допомогу Святий Животворящий Хрест».

«І ми, зміцнювані Його силою, знову бадьорим кроком продовжимо свою ходу тим шляхом, який Господь начертав нам у вигляді Святої Чотиридесятниці», — підсумував Предстоятель.

Слово Предстоятеля в 3-ю Неділю Великого посту 2017 року

За словами Архіпастиря, як для втомленого мандрівника жезл має велике значення, так і ті, хто подорожує часом Святого Великого Посту, потребують духовної підтримки. «Хрест — це зброя перемоги над дияволом, це зброя нашого спасіння», — сказав Предстоятель.

«Коли людина накладає на себе хресне знамення правильно, з молитвою, вона навіть не уявляє, яку силу закликає собі в допомогу, і яка Божественна благодать зійде на неї, та захищатиме від усякого зла!» — підкреслив він.

Митрополит Онуфрій згадав, що хрестами прикрашають храми, житла, місця, які пов’язані з якимись особливими подіями.

«Сила Чесного Животворящого Хреста допомагає кожній людині, яка звертається до неї. Віруючим ця сила допомагає стати ще кращими на шляху свого християнського вдосконалення, а невіруючим — пізнати Бога, Його силу й прийти на той шлях, який веде людину до вічного спасіння у Христі Іісусі Господі нашому», — підсумував Предстоятель.

Слово Предстоятеля в 3-ю Неділю Великого посту 2018 року

«Колись у давнину на хресті розпинали найлютіших розбійників, він був знаряддям найганебнішої смерті. Але в результаті спасительного подвигу Христа, він став знаряддям славного життя. Хрестом перемагається будь-яке зло, яке тільки існує у світі. Хрест — це наша похвала і слава», — підкреслив Архіпастир.

«Хрест освячує людину і охороняє від будь-якого зла. Дуже добре роблять ті люди, які часто осіняють себе хресним знаменням з молитвою, — продовжив Блаженніший владика, — це привертає благодать Божу і сила Животворящого Хреста освячує таку людину ще більше».

Пояснюючи традицію в середині Великого Посту виносити Святий Животворящий Хрест для поклоніння, Митрополит Онуфрій назвав його «жезлом допомоги і сили».

«Коли подорожній долає певний відрізок свого шляху, зазвичай, він втомлюється, у нього виснажуються сили. І тоді йому вручають посох, з яким він іде далі. Хрест є тим жезлом сили Божої, яка допомагає нам здійснювати свій пісний шлях, шлях, що веде людину до Святої Пасхи, до Воскресіння Христового», — підсумував він.

Використано матеріали foma.in.ua

Просмотров: 12632

Залишити відповідь