27 січня 2023 року на YouTube-каналі «Віче» опублікували інтерв’ю із заступником голови ВЗЦЗ УПЦ протоієреєм Миколаєм Данилевичем, у якому він дав відповіді на запитання глядачів каналу щодо зовнішніх та внутрішніх викликів Української Православної Церкви. Інформаційно-просвітницький відділ УПЦ публікує відповіді отця Миколая на чотири найактуальніших запитання.
1. Про вирішення українського питання на всеправославному рівні.
У ході інтерв’ю було зачитане питання одного із глядачів, яке стосувалося імовірного вирішення питання щодо статусу Української Православної Церкви на всеправославному рівні.
«Чи були в історії Церкви випадки, коли питання надання автокефалії вирішувалося на Всеправославному рівні? Чи не є винесення українського питання на всеправославний рівень спробою просто законсервувати поточний стан справ?», – запитав глядач.
Раніше про те, що українське церковне питання може бути вирішене лише на всеправославному рівні наголошував ректор КДАіС архієпископ Білогородський Сильвестр.
У своїй відповіді на це питання протоієрей Миколай Данилевич зазначив, що в історії були випадки, коли питання щодо статусу тієї чи іншої Церкви вирішувалося на всеправославному рівні. Зокрема, отець Миколай навів приклад надання автокефалії Кіпрській Церкві на ІІІ Вселенському Соборі.
Стосовно традиції дарування Томосів про автокефалію Церквам, які набувають цей статус, протоієрей Миколай Данилевич підкреслив, що ця традиція з’явилися лише у ХІХ ст. До цього Томосів про автокефалію фактично ніхто не надавав.
«Те, що говорив владика Сильвестр про Всеправославний Собор і про що я говорив також, абсолютно відповідає Традиції Церкви», – наголосив священник.
Підкреслюючи важливість і доцільність вирішення українського церковного питання соборним розумом Вселенського Православ’я, протоієрей Миколай Данилевич зазначив, що саме соборний спосіб управління Церквою був встановлений і освячений апостолами, коли у 51 році вони зібралися на Собор в Єрусалимі і на ньому вирішили спірні питання.
2. Про випадки поминання імені Предстоятеля РПЦ окремими священниками.
Відповідаючи на питання стосовно випадків поминань імені патріарха Кирила окремими священнослужителями УПЦ, заступник голови ВЗЦЗ УПЦ пояснив, що після прийняття соборного рішення у Церкві наступає певний період рецепції цього рішення, тобто його прийняття і втілення у життя. Протоієрей Миколай Данилевич розповів, що коли 27 травня 2022 року на Соборі у Феофанії приймався новий Статут УПЦ, Блаженніший Митрополит Онуфрій допускав поступове виконання рішень Собору, адже Церква має свою структуру і свою специфіку, і різкі зміни у ній можуть спричинити розкол.
«Блаженніший відчуває Церкву, якимось таким внутрішнім духовним чуттям, а Церква наша дуже різноманітна, і потрібно і розвивати її, і разом з тим не спричинити того чи іншого розколу або розділення», – зазначив отець Миколай.
Водночас, за словами протоієрея Миколая, у грудні минулого року на зібранні духовенства Київської єпархії Предстоятель закликав усіх уже остаточно виконувати рішення Собору.
«Якщо є соборне рішення, я можу бути за, можу бути проти, але якщо соборне рішення спільне, то потрібно його виконувати», – наголосив отець Миколай.
Підсумовуючи свою відповідь, протоієрей Миколай Данилевич нагадав про важливість послуху Церкві:
«Ми завжди знаходимося в ієрархії, – підкреслив він, – тому просто потрібно більше порядку і більшого послуху Церкві».
3. Чому проблемним є питання визнання хіротоній «ПЦУ», якщо у Православній Церкві допускається прийняття у сущому сані католицького духовенства, а при визнанні Македонської Церкви не було жодних перевисвячень її священнослужителів?
Як зазначив у своїй відповіді протоієрей Миколай Данилевич, Католицька церква, попри відхід від православного віровчення, зберегла апостольську спадковість.
Що стосується Македонської Церкви, то у неї, за словами заступника голови ВЗЦЗ УПЦ, не було проблеми зі священством. Проблема МПЦ стосувалася її статусу, а не рукоположень, звершених у ній.
В той же час, отець Миколай зауважив, що колишній митрополит Філарет (від якого “хіротонії” мають більшість “єпископів ПЦУ”), перейшовши в розкол, не мав права звершувати рукоположень, оскільки сам він був заборонений у священнослужінні, а згодом і анафематствуваний.
4. Коли наступить відновлення спілкування із тими Помісними Церквами, з якими наразі в УПЦ його немає?
«Ми розривали спікування з тими Помісними Церквами по якійсь конкретній причині [визнання “ПЦУ”] Якщо причина буде усунута, то буде відповідно і відновлення спілкування», – пояснив протоієрей Миколай Данилевич.
Просмотров: 5352