Про шлюби і «шлюби»: навіщо сучасній людині традиційна сім’я?

П’ятниця, 07.07.2017 14:40

До Дня православної сім’ї Голова Місії Синодального відділу Української Православної Церкви у справах сім’ї архієпископ Ровеньківський і Свердловський Пантелеімон розповів про те, чого сучасникові не вистачає для створення міцного традиційного союзу.

Руйнують стосунки три пороки, вважає владика, а політика узаконення «одностатевих шлюбів» свідчить про умертвіння суто людських чеснот в людях. Спеціально для Інформаційно-просвітницького відділу УПЦ.

архієпископ Пантелеімон (Поворознюк)

– День пам’яті святих благовірних Петра і Февронії, який ми святкуємо 8 липня, став ще й днем православної сім’ї. Ваше Високопреосвященство, що такого особливого саме в цій сім’ї?

– Святі Петро і Февронія дали всьому Православному світові приклад ідеальної християнської сім’ї. За це вони удостоєні церковного шанування, саме тому їх життя ось уже більше восьми століть є прикладом належного ставлення подружжя до церковного шлюбу і один до одного.

Ці святі прославляються Церквою не як преподобні, хоча вони і взяли в кінці свого життя чернецтво, не як мученики і сповідники, хоча вони і були вигнані зі свого міста. Піст і молитва були частиною їхнього сімейного життя, вони піддавалися приниженням і небезпекам за те, що зберігали вірність один одному.

Згадаймо, наприклад, момент з їхнього життя, коли Петро став перед вибором: кохана дружина або князівство. Тоді князь заради Февронії знехтував владою і багатством і зробив вибір на користь сім’ї. Завдяки любові до свого чоловіка і мудрості, Февронія своїми втішними словами допомогла Петру зі смиренням перенести це випробування. Ці та багато інших моментів з їх життя слугують для нас цінним і повчальним прикладом справжньої вірності і любові між чоловіком і дружиною.

Вони поставлені в один ряд з апостолами і мучениками і іншими великими святими. І удостоєні вони такого прославлення “заради мужності і смиренності”, проявлених ними в зберіганні заповідей Божих щодо шлюбу. Значить кожен з тих, хто трудиться в християнському шлюбі і наслідує їх приклад, може бути поставлений в цей ряд і може стежити вінець, якого удостоїлися святі Петро і Февронія Муромське.

– Чи багато Ви зустрічали людей, які щасливі у шлюбі? Чим такі пари відрізняються від інших?

– Людей, які щасливі у шлюбі, я зустрічав. І, на щастя, їх чимало в нашій країні. На вигляд такі пари важко відрізнити від інших. Головною рисою таких сімей є взаємна любов, добровільна самопожертва заради іншого і відсутність егоїзму.

– Сьогодні майже ніде не навчають як створити і побудувати сім’ю. У кращому випадку можуть підказати як рятувати шлюб, коли вже найчастіше рятувати пізно. Що в Церкві кажуть про інститут шлюбу і його зберіганні? Що в першу чергу руйнує сімейні відносини?

– Для християн шлюб не просто юридичний договір, засіб продовження роду і задоволення тимчасових природних потреб, але, за словом святителя Іоанна Златоуста, «таїнство любові», вічне єднання подружжя один з одним у Христі.

Молода людина або дівчина повинні з розумом і розважливістю підходити до вибору майбутнього обранця або обраниці, звертаючи увагу на духовну сторону людини і його виховання. Після одруження вони повинні всіма силами намагатися в чистоті і святості зберігати цей священний союз, присікаючи свою гордість.

Руйнують сімейні стосунки: перелюб, егоїзм і бажання довести власну першість.

– Як Церква ставиться до розлучень і повторних шлюбів?

– Церква наполягає на довічної вірності подружжя і нерозривності православного шлюбу, грунтуючись на словах Господа Ісуса Христа: «Що Бог по’єднав, того людина хай не розлучає … Хто розведеться з жінкою своєю не з вини перелюбу і візьме шлюб з другою, той перелюбствує; і хто одружиться з розведеною, той перелюбствує»(Мф. 19. 6, 9). Розлучення засуджується Церквою як гріх, бо він приносить тяжкі душевні страждання і подружжю (щонайменше одному з них), і особливо дітям. Єдиною допустимою підставою розлучення Господь назвав перелюб, який оскверняє святість шлюбу і руйнує зв’язок подружньої вірності. Церква аж ніяк не заохочує взяття другого шлюбу. Проте, згідно з канонічним правом, другий шлюб дозволяється невинному з подружжя. Особам, перший шлюб яких розпався і був розірваний з їхньої вини, вступ у другий шлюб дозволяється лише за умови покаяння і виконання єпитимії, накладеної згідно з канонічними правилами.

– Чи є при Вашому відділі якісь ініціативи, які б підтримували православні сім’ї, допомагали б створити або зберегти шлюб?

– При Місії Синодальний відділ Української Православної Церкви у справах сім’ї діє Сімейний Клуб, який запрошує всіх охочих сімейних і молодих людей для повчального спілкування з досвідченими священнослужителями, для обміну власним сімейним досвідом та пошуку вирішення проблем.

– Не секрет, що в усьому світі зростає хвиля безшлюбності, чоловіки і жінки вважають за краще жити в так званому цивільному шлюбі, у цей час в США домагаються узаконення в усіх штатах одностатевих шлюбів. Про що це говорить, як Ви вважаєте?

– Останнім часом висловлюються припущення, що інститут шлюбу застарів, і потрібні нові форми відносин між чоловіком і жінкою, що охороняють їх свободу. Для християн шлюб є божественним встановленням, що виражає природу людини. Втрата цієї форми відносин зруйнує сутність людини і приведе її в тваринний стан. Можливо, зневага до шлюбу викликана забуттям початкового задуму про людину.

Цивільний шлюб як союз людей, зареєстрований в муніципальних державних органах, Церква визнає. Співжиття людей, які не благословенне Церквою і не зареєстрована в муніципальних органах, вважається звичайнісіньким блудом. Прагнення до такого виду співжиття говорить про те, що ці люди бажають лише задовольняти свої тілесні пристрасті і потреби без ніякої відповідальності перед Богом і людьми. І це, безумовно, гріх.

Політика узаконення «одностатевих шлюбів» як тяжкого протиприродного гріха існує не тільки в США, але і в Європі та інших країнах, і старанно прагне наблизитись до нас. Це свідчить про масове розбещення народу і умертвіння суто людських достоїнств в людях.

– Без чого християнський шлюб не зможе існувати?

– Християнський шлюб не зможе бути, головним чином, без мети його існування. А саме: створення домашньої церкви, в якій буде жити любов до Бога, ближнього і любов між собою. У такій сім’ї повинна правильно бути встановлена ієрархія, де на чолі стоїть Христос, далі – чоловік, дружина і діти.

– А яку роль в шлюбі відіграють діти?

– Діти – це великий Божий дар, допомога і розрада для батьків. «Спадщина Господня: діти; нагорода від Нього – плід лона», – пише Псалмопівець (Пс. 126. 3). Завдання батьків: з самого народження дітей виховувати їх у мудрості, доброті і любові до Бога і ближнього. Священномученик Володимир, митрополит Київський говорив: «Батьки головним чином відповідальні за виховання своїх дітей і провину за погане виховання їх нікому не можуть приписувати, крім себе».

– Як створити таку сім’ю, як у благовірних Петра і Февронії?

– Однакових сімей не буває. Створюючи свою сім’ю, ми можемо лише ставити собі в приклад високі чесноти цих святих людей, намагаючись у всьому догоджати Богу. В ідеалі створювати сім’ю краще ще до одруження, роблячи свій вибір з розсудливістю і мудрістю. Живучи в шлюбі, потрібно відсікати від себе гордість і самолюбство і завжди бути взаємною опорою.

У день пам’яті свв. благовірних кн. Петра і кн. Февронії я бажаю кожному наслідувати приклад цієї дивовижної сім’ї, миру і злагоди в кожну домівку. Підтримуйте один одного, адже труднощі в сім’ї діляться навпіл, а радості примножуються вдвічі!

Просмотров: 1001

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *