Коментар заступника голови ВЗЦЗ після ухвали заяви Синоду РПЦ щодо останніх рішень Собору Елладської Церкви

Священний Синод Руської Православної Церкви у своїй заяві висловив бажання зробити все, щоб уникнути розколу в світовому Православ’ї, дав шанс Елладській Православній Церкві зберегти обличчя і утриматися від визнання «ПЦУ». Про це сказав у коментарі заступник голови Відділу зовнішніх церковних зв’язків УПЦ протоієрей Миколай Данилевич, повідомляє Інформаційно-просвітницький відділ УПЦ з посиланням на foma.in.ua.

— Я б оцінив сьогоднішню заяву Синоду РПЦ як мудру і зважену, тому що за формою ще не було визнання Елладською Церквою т.зв. «ПЦУ». Те, що сталося на Архієрейському соборі ЕПЦ 12 жовтня, — скоріше, висловлення наміру визнати. Але судять не за намір, а за дію.

Факту визнання — поминання «предстоятеля» «ПЦУ» за богослужінням або направлення листа з визнанням — ще не було. Тому Руська Церква вчинила дуже правильно, фактично попередивши, що в разі, якщо таке станеться, Патріарх Кирил припинить поминання за богослужінням імені Предстоятеля ЕПЦ Архієпископа Афінського і всієї Еллади Ієроніма.

Крім того, Руська Церква своєю заявою зробила жест у бік Елладської Церкви, яким дає їй шанс у ситуації, що склалася, зберегти обличчя і утриматися від визнання розкольників. Як вже відомо зі ЗМІ, в Елладській Церкві зараз ведуться серйозні внутрішні суперечки про те, що насправді сталося на Соборі: хтось з їх архієреїв вважає, що рішення про визнання «ПЦУ» прийнято, а хтось — ні, тому що не було голосування (так кажуть, наприклад, митрополити Пірейський Серафим, Кіфірський Серафим та ін.). У цій не зовсім певній ситуації позиція, яку висловила Руська Церква, правильна і вивірена. Синод констатував, що поки не буде євхаристійного спілкування лише з тими архієреями Елладської Церкви, які співслужили з «ПЦУ», — це приблизно п’ять чоловік.

Великою мірою, все може вирішитися цієї суботи: чи поїде Архієпископ Ієронім II на богослужіння в Салоніки (де буде служити Патріарх Варфоломій, і, можливо, вперше буде поминання імені Єпіфанія Думенка) або не поїде. Є інформація, що він може не поїхати. Хоча, якщо і поїде, і поминання буде, то поминати розкольників буде Патріарх Варфоломій, а не він. Чи буде Архієпископ Ієронім поминати Єпіфанія Думенка наступної неділі? Покаже час.

Руська Церква робить усе, щоб уникнути розколу в світовому Православ’ї. І навіть якщо це трапиться, то не вона буде винуватицею розколу і припинення євхаристійного спілкування. Чому? Тому що Руська Церква спирається у прийнятті свого рішення на священні канони. Між рядків заяви Синоду читається меседж: «Ми не хочемо розривати спілкування, але в разі, якщо Елладська Церква піде далі, будемо змушені це зробити, тому що так говорять канони». Не тому, що так хоче Патріарх Кирил або хтось інший, а тому що так говорять канони.

Якщо говорити про наслідки сьогоднішньої заяви, що стосуються духовенства і простих віруючих, то в ньому зазначено, що під час паломницьких поїздок не благословляється відвідувати ті єпархії Елладської Церкви, що очолюють архієреї, які співслужили з розкольниками. Напевно, паломницьким службам вже найближчим часом буде розіслана інформація, які це єпархії.

Сам Архієрейський собор Елладської Церкви 12 жовтня було проведено, я б сказав, дещо лукаво, в результаті чого частина грецьких архієреїв вважає, що рішення про визнання «ПЦУ» прийнято, а частина — що ні. За цим вгадується почерк Фанара. ЗМІ повідомляють, що майже кожен із тих архієреїв, які виступили на Соборі (всього виступило 33 з 80-ти), говорив щось проти Руської Церкви. Тобто учасники Собору не говорили про українське церковне питання, не говорили про його еклезіологічні сторони — відсутність у розкольників апостольського спадкоємства, відлучених кліриках і тих, яких було піддано анафемі та ін., — а говорили, яка Москва погана, як вона, мовляв, загрожує всім, будує храми в усьому світі… На жаль, це схоже більше на звичайну заздрість, і це не рівень дискусії Архієрейського собору!

Може, я помиляюся, але в мене є підозра, що за проведенням цього Собору стоїть Фанар. Таке враження, що він був зрежисований зі Стамбула, звідки просто зателефонували митрополитам і сказали, хто і що повинен на Соборі говорити, «встаючи за вказівкою» один за одним. Чому? По-перше, тому що він був організований всього за тиждень до його проведення — про Собор заговорили лише 7 жовтня. А по-друге, він пройшов у стилі, подібному стилю міжправославних засідань, які раніше організовували представники Константинопольського Патріархату на різних передсоборних нарадах, зокрема, в Шамбезі (Швейцарія). На цих засіданнях часто бувало, що представники Константинопольського Патріархату вислуховували аргументи представників інших Церков, не погоджувалися з ними і говорили: «Гаразд, часу вже немає, робоча група напише заяву, а потім ви поставите під ним підписи». Потім комісія писала те, що зовсім суперечило тому, що говорилося під час дискусій, однак відображало позицію Константинопольського Патріархату — і це видавалося за всеправославне рішення. І якщо хтось потім протестував, йому говорили, що рішення вже прийнято, дискусія завершена. Щось подібне сталося на Соборі в Афінах 12 жовтня.

ЗМІ повідомляють, що багато ієрархів Елладської Церкви усвідомили неправильність події, і не виключено, що найближчим часом ми можемо стати свідками деяких додаткових подій всередині Елладської Церкви, яка через це питання переживає внутрішню кризу.

На жаль, наші розкольники розкололи спочатку українське Православ’я, а тепер вносять розкол і у світове Православ’я: спочатку на їхню сторону став Константинопольський Патріархат, тепер вони породжують негаразди всередині Елладської Церкви… При цьому звинувачують у всьому Руську Церкву. Але ж це маніпуляція.

Відчуваю, що все, що відбувається, глибоко суперечить природі Церкви. А все, що неприродно для Церкви, буде рано чи пізно відторгнуто Тілом Церкви.

Читайте наші новини у Тelegram: швидко, зручно і завжди у вашому телефоні!

Просмотров: 1422

Залишити відповідь